Vlaamse media marketinghokjes

Vlaanderen telt ongeveer zes miljoen inwoners. Die kunnen kiezen uit zes grote publieke/commerciële tv-zenders en zeven grote publieke/commerciële radiozenders. Keus genoeg voor iedere denkbare doelgroep, zou je denken. Dat doen ze niet bij SBS Media Belgium. Daar lanceren ze dit najaar een nieuwe radiozender: NRJ.  Mij zullen ze niet begroeten als luisteraar.

Dat hoeft ook niet, want ik behoor niet tot de doelgroep. Die bestaat namelijk uit actieve Vlamingen van 14 tot 44 jaar die in de grote steden wonen. Weer een typisch geval van doorgedraaid marketing denken. Zeker als je die definitie verder ontleedt.

Actieve Vlamingen. In welke mate actief en waarin actief? Zeer actief of een beetje actief? Sportief actief? Politiek actief? Seksueel actief? Voetballer of fietser? Links of rechts? Vul maar in. Twee betekenisloze woorden. Van 14 tot 44 jaar. Er is geen strikte leeftijdsgrens te trekken als het om muzikale smaak gaat. Stopt de liefde voor hedendaagse popmuziek bij de leeftijd van 44?  En wat is hedendaags? Tieners van nu dwepen nog steeds massaal met Nirvana, terwijl Kurt Cobain al 24 jaar onder de groene zoden ligt. Bijna vijftigers doen hetzelfde. Ten slotte de grote steden. Ik concludeer dat luisteraars in Knokke-Heist en Tongeren per definitie niet tot de doelgroep behoren. Laat staan de luisteraars in kleine(re) gemeenten als Puurs en Heverlee.

Waar luister ik nu naar? Awel, ik ben een goed voorbeeld van een atypische luisteraar die niet in marketinghokjes te vatten valt. Gezien mijn professie zou je verwachten dat bij mij de hele dag VRT Radio 1 opstaat. Nee dus. Ik luister wel naar het Nederlandse equivalent, maar heel beperkt. Ik heb niet zo’n behoefte om de godganse dag hetzelfde nieuws 24 uur aan te moeten horen, ook niet van alle kanten. Dat krijg ik al via de social media. Muzikaal zou je mij plaatsen bij Radio 2 (Vlaams of Nederlands) of wellicht Klara (Vlaamse klassieke muziekzender). En anders Qmusic? Nee, dank u. Ik ben geen fan van commerciële zenders. Johan luistert naar Studio Brussel. Hoewel ik ook al niet meer tot hun doelgroep behoor, qua leeftijd min of meer dezelfde als die van NRJ (nog een reden voor de overbodigheid van die nieuwe zender), draait men daar veelal de muziek waar ik volwassen mee ben geworden en nieuwe muziek die ik ook op de leeftijd van 48 meestal nog kan waarderen. Zo niet, zit er altijd een knop op de radio.

Een knop die NRJ niet hoeft op te zoeken. Dank heren en dames marketeers dat jullie mij die moeite alvast besparen!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *