Consumenten en supermarkten zetten zich in voor meer duurzame aankopen

Zes Belgische ngo’s zijn een campagne gestart om consumenten en supermarkten bij elkaar te brengen in de aankoop van duurzame artikelen. Dit gebeurt onder de noemer ‘Ik ben meer dan mijn kassaticket’.

Bron foto: Shutterstock

De zes betrokken ngo’s – Rikolto, Fairtrade Belgium, KVLV, Femma, Gezinsbond, Test Aankoop – en het blog Maison Slash willen in een campagne die één jaar moet duren een dialoog op gang brengen tussen consumenten en supermarkten. Die dialoog moet plaatsvinden op de site Ik ben meer dan mijn kassaticket.

Op de site komen mensen aan het woord over hoe ze duurzaam proberen te winkelen en welke problemen ze daarbij ondervinden.  De vijf grote Belgische retailers zullen op de vragen van de consumenten antwoorden. Daarnaast geeft de site al veel informatie over duurzaamheid: over duurzaam produceren, hoe je duurzame labels herkent, of duurzaam altijd duurder is etc. Als eerste richt men zich op het product vlees, wat niet verwonderlijk is met het jongste vleesschandaal nog steeds in het nieuws.

Uiteindelijk is het doel van het project dat consumenten meer wegwijs worden in het aanbod duurzame artikelen in de supermarkt zodat ze deze, wanneer ze dat uiteraard willen, ook makkelijker en meer kunnen inslaan.

Bron: Retail Detail België

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *